Pazarlama dünyasının temeli olan marka kavramına çeşitli anlamlar yüklüyor, doğru ifade yöntemini oluşturuyoruz. Biri marka kimliği, diğeri ise marka imajıdır. İki kavram farklı tanımlanmıştır ve aralarındaki fark net bir şekilde açıklanmalıdır. Marka kimliği; “Biz kimiz?” sorusunun cevabıdır. Logolar, amblemler, tasarımlar, renkler, şekiller, sloganlar ve ambalajlar gibi görünen tüm unsurlar bir markanın kimliğini oluşturur. Hepsi birbiriyle uyumlu ve tutarlı olmalıdır. Marka kimliğini anlamlı bir hikaye olarak tanımlamak, tüm unsurların detaydan bütüne ve bütünden detaya akışını sağlar. Bu, bir markanın tüketicilerin zihninde diğerlerinden farklılaşmasını sağlar. Marka; tüketicinin bir marka hakkındaki düşünce, fikir, gözlem, izlenim ve duygularından oluşur. Bu başlıkların yorumlanması, tüketicinin markayla ilgili deneyimlerine bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle müşteri memnuniyetini gözetmek ve bu memnuniyeti artırmak için çaba sarf etmek işin özüdür. Diğer bir konu da tüketicilerin faaliyet gösterdikleri pazarlarda markaları nasıl algıladıklarıdır.
Marka Kimliği Somut Marka İmajı Soyut Ögelerden Oluşur
Bir şirketin yarattığı markanın hedef kitlesine ilettiği unsurların toplamı kimliği olarak tanımlanır. Somut unsurlardan oluşur ve bu kimlikten vizyon, misyon, amaç ve hedefler doğar. Marka imajı ise şirketin oluşturduğu marka kimliğinin tüketicilerin ve pazarların zihninde bıraktığı duygu ve düşünceler gibi soyut öğelerle açıklanmaktadır. Şirketler marka kimliklerini kendileri oluşturup kontrol ederken, marka imajı marka hakkındaki dış görüşler tarafından şekillendirilmektedir.
Marka Kavramı Neden Bu Kadar Önemlidir?
Kurumsal markalaşmanın birçok faydası vardır. Bu piyasada "ben varım" demektir. İlk olarak, iş başarısını artırır. Bulunduğu pazarda güven uyandırır. Bu yönde yapılan çalışmaları destekleyin. Bu, yeni iş ilişkileri kurmanıza olanak tanır. En önemlisi, müşteri algıları üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. Markanızın unsurları tüketicilerinizle bir bağ kurabilir. Açıklama yapmadan bir logo görmek veya bir slogan duymak hemen markayı akla getirir. Bir markanın iyi planlanmış bir hikayesi varsa, markanın piyasaya sürdüğü yeni ürünler kısa sürede tüketiciler tarafından kabul edilecektir çünkü tüketiciler bunun faydalı olacağına inanmaktadır ve güvenmektedir.
Marka İmajı Neden Önemlidir?
Bir markanın tüketiciler tarafından nasıl algılandığı çok önemli bir konudur. Rekabetçi bir dünyada, marka imajınız öne çıkmak için güçlü bir varlıktır. Bu imaj, etkileşimin gerçekleştiği iletişim sürecini kontrol eden uygun reklam kanallarının ve reklam araçlarının kullanımıyla desteklenir. Bu çalışmaların işe yaraması için ürünlerin yüksek kalitede, kullanımı kolay, amaca uygun ve parasal değere sahip olması gerekir. Kalıcı ve sadık bir müşteri tabanı kazanmak için duygusal bir bağ kurmalısınız. Tüketici ürünü faydalı ve memnun bulursa tüketmeye devam edecektir. Markaya paralel olarak şirketi devralır ve psikolojik bir bağ kurar. Müşteri memnuniyet anketlerini destekleyerek bu bağın sürekliliğini güçlendiriyoruz. Yapılan tüm PR çalışmalarından en etkili olanı, markanın kendi doğal üslubuyla konuşulmasıdır. İyi hizmetin bir sonucu olarak, kişi yakın arkadaşlarıyla bu konuda konuşur ve bundan faydalandıklarından emin olur. Tabii ki bu memnuniyetin devam etmesi çok önemli. Markanızın imajını olumlu yönde oluşturmak, bilinirliği artıracak ve aynı zamanda satışları da artıracaktır. İyi hizmet ve iyi ürünlerin yanı sıra bunları uygun kanallardan tüketicilere sunmak da gerekli bir görevdir. Günümüzün pazarlama stratejisi, dijitalleşen her şey gibi, çoğunlukla geleneksel temeller üzerine inşa edilen dijital alemde yapılan araştırmalardan oluşuyor. Yani her markanın kendine ait web sitesi ve sosyal medya hesapları bulunuyor. Tüketiciler, markaları görmek ve özelliklerini keşfetmek için bu bölgeleri aktif olarak ziyaret ediyor. Bu nedenle web sitesinin çalışır durumda, güncel ve yeterli içeriğe sahip olması gerekmektedir. Aynı şekilde sosyal medya hesapları da aktif ve tüketicilerle iletişimin sıcak kalması bekleniyor.