Kullanıcı Arama Niyeti
Kullanıcı arama niyeti en kolay anlatımla; ziyaretçilerin arama motorları aracılığıyla yaptıkları aramalarda, tam olarak neyi aradığını ve ne öğrenmek istediğinin saptanması ve arama sonuçlarının buna göre düzene girmesidir.
Kullanıcı arama niyeti hem arama motorları için hem de internet sitesi yöneticileri için epey önemlidir. Çünkü arama motorlarının kullanıcının neyi aramak istediğini belirleyip ona göre internet sitesi listelemesi lazımken, internet sitelerinin de kullanıcının aradığı kelimelere göre içerik oluşturup, onları web siteye tıklamaya teşvik etme çalışması gerekir.
Kullanıcı Arama Niyeti farklı ismiyle User Intent, en temelinde arama motorlarının internet sayfası listelemesinde kullanmış olduğu mantık ya da algoritmadır. Google başta olmak üzere tüm arama motorlarının çalışma ilkesi, ziyaretçilerin aradıkları anahtar kelimelere dair onlara sonuç çıkartmaktadır. Ancak bu sonuçların en ilgili ve ziyaretçinin tam olarak istediği, neyi amaçladığını ilgilendiren sonuçlar olması lazımdır ve arama motorları bunun için değişik teknolojilerden yararlanır.
Kullanıcı Arama Niyeti Önemi
Kullanıcı Arama Niyetinin önemi, kullanıcılara milyonlarca sonuç içerisinden en ilgili olanının bulunup gösterilmesinden kaynaklanmaktadır. Çünkü arama motorlarının hedefi ve ana fonksiyonu budur. Bu fonksiyonu yerine getirmek için de ziyaretçinin aratmış olduğu birkaç anahtar kelimeden onun arama niyetini algılayıp en iyi sonucu kullanıcıya göstermelidir. Hatta milyonlarca kaynak içerisinden bu seçim yöntemini uygulaması gerekir. Aksi taktirde arama motorunu kullanan kullanıcı sayısı ve buna bağlı olarak da bu firmaların kazancı sapmaya uğrayabilir.
Kullanıcı arama niyetinin önemli olduğu gibi diğer ayağı ise internet sitelerdir. İnternet sitelerin de arama motorlarında üst sıralarda yer alabilmesi için kullanıcıların ne aradıklarını iyi tespit edip ulaştığı sonuçlara göre içeriklerini düzene koyması gerekir. Çünkü ziyaretçinin niyetine ya da gereksimine en iyi yanıtı veremeyen web sitelerinden çıkma oranı artış gösterir. Hatta kullanıcı cevabını bulamadığı internet sitelerini terk edip onun rekabetçisi olan siteye yönelir. Bu işlem Google aracılığıyla web sitelerinin güvenilirlik durumunu olumsuz etkileyebileceğinden sıralamasında da farklılıklara neden olabilmektedir.
Aksi halde ise kullanıcı arama niyetinin iyi tespit edilip içerikler buna tespitlere göre optimize edilirse, ziyaretçilerin internet sitesinde harcadıkları süre yükselir, web sitesinde bir aksiyonda bulunma oranları artar ve bu da daha iyi bir sıralama sonucu elde edilmesine destek olur. Site optimizasyonları için önemli bir kılavuz nitelikleri, web sitesi yöneticilerinin bilmesi ve göz önünde tutması gereken arama çeşitleridir.