KPI (Anahtar Performans Göstergesi)
KPI, İngilizce ifadeyle Key Performance Indicators yani Türkçe deyişle Anahtar Performans Göstergesi anlamına gelmektedir. Daha sade bir anlatım gerekirse "KPI nedir?" sorusuna "KPI hedeftir." şeklinde karşılık vermemiz mümkündür.
Tüm işletmelerin kendi hedefleri doğrultusunda bulundukları piyasa içerisinde güçlü, sağlam bir yere sahip olmak adına bazı amaçları bulunur. KPI, işletmelerin belirlemiş oldukları hedef doğrultusunda anlık bulunduğu durumu değerlendirir ve şirketlerin o zamana ait performans durumlarını ölçümler. Şirketinizin içerisinde neyin daha önem arz ettiğini anlamak için KPI kullanımı epeyce önem ve değer taşımaktadır. Bu yüzden işletmenin içerisinde bulunan her departmanın amaçları birbirinden farklı olacağı için her departmanın kendine özgü KPI'ları belirlenmesi gerekir.
KPI (Anahtar Performans Göstergesi) Önemi
KPI göstergeleri firmanın çalışma şeklini aydınlatır. Değerlendirmeler ve ölçümler ile KPI, şirketin amacına ulaştığını ya da ne zaman ulaşacağını söyleyecek mühim değerleri bulundurmaktadır. Üstelik şirketinin liderlerinin şirket performansını doğru bir şekilde değerlendirmesi için de oldukça önem arz etmektedir. Yöneticilere işletmedeki muhtemel problemlere ilişkin erken uyarılar verir ve ne yapılması gerektiğine dair rehberlik hizmeti sunar.
KPI sadece esinlendiği eylem kadar önemli olabilir. Sık sık organizasyonlar piyasada bilinen KPI'lara körü körüne bağlanırlar ve ardından da neden bu KPI'nın işlerindeki başarıları ve herhangi bir olumlu değişimi etki altına almadığı hakkında meraka düşerler. KPI'nın en değerli ama gözden kaçan yönlerinden birisi iletişim şekli olmasıdır. Bu sebeple herhangi farklı bir iletişim şekliyle en iyi kolaylıklara ve kurallara uyarlar. Kısa, açık, öz ve konuyla ilgili bilgiler her daim çok daha iyi benimsenir ve eylem haline getirilir. KPI'ları formüle etmek için bir taktik geliştirilmesi yönünden, takımınız temeller ile başlanmalıdır ve organizasyonunuzun amaçlarını, onlara nasıl erişmeyi planladığınızı ve bu bilginin neleri etkisi altına alabileceğini anlamaya çalışmalıdır. Bu durum çözümleyicilerden, bölüm başkanları ve yöneticilerden geri bildirim almayı kapsayan tekrarlayıcı bir süreç olması gereklidir. Bu gerçeği bulma amacı geliştikçe, iş süreçleri KPI ile ölçülecek ve kiminle bu bilgilerin paylaşılması gerektiğini gösteren daha iyi bir algı meydana gelecektir.
KPI (Anahtar Performans Göstergesi) Avantajları