301 Yönlendirmesi
301 yönlendirmelerine ilişkin söz etmeden önce esasında yönlendirmenin tam olarak ne olduğunu bilgi sahibi olmalıyız. Kısaca anlatmak gerekirse yönlendirme, ziyaretçileri bir web sayfasının diğer bir web sayfasına otomatik olarak aktarmak anlamına gelmektedir.
301 yönlendirmesi, bir sayfadan diğerine “kalıcı” yönlendirilmesini sağlamaktadır. Bu sebeple bu çeşit 301 yönlendirmesini kullandığımız zaman arama motorlarına bir URL’den diğer URL adresine yapılan yönlendirmenin mutlak olduğundan söz etmekteyiz.
301 bölümü, tekrardan yönlendirilen sayfanın HTTP durum kodu anlamına gelir.
301 yönlendirmesi, bir sunucunun tarayıcınıza sevkettiği bir durum kodudur. Birtakımını muhtemelen duymuş olduğunuz, yani; 404 (Bulunamadı) ve 500 (Sunucu Hatası) gibi durum kodlarıdır. Hızla gerçekleşen 301 yönlendirmelerinde, çoğunda siz farkında olmazsınız ve kendinizi aradığınız içerik sayfasında bulursunuz.
301 Yönlendirmesinin Kullanıldığı Durumlar
301 Yönlendirmesi'nin SEO İçin Önemi
Arama motorları, kullanıcıları ve ziyaretçileri için en iyi deneyimi sağlamaya çalışır, bu sebeple arama sonuçlarında kötü kaynakları, kırık linkleri, spam sayfaları, güçsüz içerikleri görüntülemek istemezler. Eksik bir kaynak mutlaka kullanıcılar ve ziyaretçiler için kötü bir deneyimdir. Bu çalışma sistemlerinden anlayabileceğimiz gibi çoğunlukla 404 sayfalarını indekslemezler. Zaten pek çok SEO uzmanı 404 sayfalarını indeks almaması için manuel olarak kapalı hale getirir.
Bir arama motoru örümceği sayfanızı tarar, taradıktan sonra ilgili dizinlere eklemelerini yapar ve indeksler ancak bu durum ebediyen devam etmez, belirli dönemlerde tekrar bu sayfayı taramak isteyecektir. Durumun kritik noktaya geldiği yer bu noktadır. Sizin iyi pozisyonlar sağladığınız bir sonuç sayfanız daha sonra botun tekrar ziyaretinde bulunamıyor ve 404 hatası verme durumundaysa doğal olarak pozisyonunuzu düşürecektir. Bu ani sıralama kayıpları, internet site yenilemelerinde bu nedenle yapılmaktadır.
Hatta bu durum diğer sayfalarda da bulunuyorsa ve sık sık tekrarlanıyorsa siteniz tamamıyla güvensiz damgası yemesi yüksek bir ihtimaldir. Çünkü boşu boşuna tarama bütçesi harcamış olarak etiketlenen bir internet siteniz olur. En hassas noktayı bu durum sayabiliriz. Daha ayrıntılı incelemek gerekirse Google ya da farklı bir arama motoru sizin sitenize başka sitelerden farklı bir ayrıcalık göstermez, zaman çok değerli ve önemli olduğundan dolayı tarama bütçesi çok değerli ve önemlidir. Sizin web sitenize devamlı boşuna gelip, geri dönüş yapan bir bot bir süre geçtikten sonra gelmeyi bırakacaktır. Daha kötüsü spam riski bulunduran durumdur.
Kullanıcılarda ve ziyaretçilerde indekslenen URL’e tıkladığında 404 düşen bir sayfaya yönlendiğinde web sitenizden ayrılacaktır. Bu en kolay ifadeyle ziyaretçi kaybı anlamına gelmektedir.
İşe farklı boyuttan bakınca ve esasen gözden kaçan boyutu ise site içi bağlantılarınızdır. Bağlantı doğru çalışırken farklı internet sayfalarından link vermiş olabilirsiniz, farklılaştığı taktirde güvensiz bir bağlantıya link veren halihazırda sayfalarınızda kötü etkileyecektir. Çünkü o sayfadan giden bağlantı tekrar olarak o sayfanın deneyimini etkileyecektir. Kısaca anlatırsak, hangi yönden nasıl bakarsanız bakın bu durum kötüdür.